Nissan Qashqai 2023 Gebruikershandleiding
7.30.1. Werking van het IEB-systeem
Als er een risico op een frontale botsing wordt gedetecteerd, zal het IEB-systeem de bestuurder eerst waarschuwen door middel van het knipperen van de (gele) waarschuwing op het voertuiginformatiedisplay en een hoorbaar alarmsignaal, bovendien is een pulsering in het remsysteem (snelle gedeeltelijke activering) merkbaar. Bovendien zal het IEB-systeem met voetgangersdetectie de auto licht afremmen. Als de bestuurder snel en krachtig de remmen bedient maar het IEB-systeem detecteert dat de kans op een frontale botsing nog steeds aanwezig is, zal het systeem automatisch de remkracht verhogen.
Als de bestuurder hierop geen actie onderneemt, zal het IEB-systeem een tweede zichtbare waarschuwing (knipperend rood en wit) geven en een hoorbaar alarmsignaal laten klinken, waarna het systeem gedeeltelijk zal afremmen wanneer aan de voorwaarde hiervoor is voldaan. Wanneer het risico op een botsing onvermijdelijk lijkt, zal het IEB-systeem automatisch nog meer kracht uitoefenen op de remmen.
Het IEB-systeem treedt in werking wanneer de auto met snelheden boven ongeveer 5 km/u (3 MPH) rijdt. Wat betreft de voetgangers- en fietsersdetectiefunctie (indien aanwezig) werkt het IEB-systeem bij snelheden tussen de 10 en 80 km/u (6 en 50 MPH).
Ondersteuning bij kruisingen (indien aanwezig) werkt bij voertuigsnelheden tussen 10 - 25 km/u (6 - 16 MPH).
Wanneer u links of rechts afslaat, moet de richtingaanwijzer geactiveerd worden om er zeker van te zijn dat tegemoetkomende voertuigen gedetecteerd kunnen worden door de Ondersteuning bij kruisingen.
![image](https://libs-europe.nissan-cdn.net/nissan-prod-iom/nl/nl/qashqai_0j12_e0_2023/images/mnsd1024-low.png)
![image](https://libs-europe.nissan-cdn.net/nissan-prod-iom/nl/nl/qashqai_0j12_e0_2023/images/mnsd1037-low.png)
![image](https://libs-europe.nissan-cdn.net/nissan-prod-iom/nl/nl/qashqai_0j12_e0_2023/images/note.png)
De remlichten van de auto gaan branden wanneer er geremd wordt door het IEB-systeem.
Wanneer het IEB-systeem een obstakel detecteert in het traject van de auto, zijn er mogelijk geluiden te horen uit de motorruimte aangezien de auto de remmen gereed maakt teneinde de reactietijd te verbeteren.
Afhankelijk van de rijsnelheid en de afstand tot het voertuig of de voetganger of fietser vóór u, alsmede van de rijomstandigheden en de wegomstandigheden, kan het systeem de bestuurder mogelijk helpen om een botsing aan de voorzijde te vermijden of de gevolgen ervan te verlichten, mocht deze onvermijdelijk zijn. Als de bestuurder het stuurwiel bedient, gas geeft of remt, zal het IEB-systeem later of helemaal niet in werking treden.
Als het IEB-systeem de auto heeft stopgezet, zal de auto gedurende ongeveer 2 seconden stil blijven staan voordat de remmen gelost worden.
Als het rempedaal wordt ingetrapt terwijl de remmen worden geactiveerd door het systeem, voelt u waarschijnlijk dat de pedaalkracht veranderd is en u hoort mogelijk een geluid en voelt een trilling. Dit is normaal en betekent niet dat er een storing in het systeem is. Bovendien kan de remkracht toenemen door een hogere pedaalkracht.
Automatisch afremmen zal onder de volgende omstandigheden onderbroken worden:
Wanneer er aan het stuurwiel wordt gedraaid, en wel zodanig dat een aanrijding voorkomen wordt.
Wanneer er niet langer een voorligger, voetganger of fietser vóór u wordt gedetecteerd.
Wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt.